Çalışma hayatını sürdüren milyonlarca işçinin en büyük hayallerinden biri de emekli olmaktır. Yaş ve prim şartlarını tamamlayanlar anında SGK'ya gidip belgelerini teslim ederek emekli olabiliyor. Yüksek emekli maaşı almanın temeli de çalışırken atılıyor. Çalışılan dönem için 3 ayrı hesaplama yapılıyor. Her dönemde kazançlar günümüze güncelleniyor ve Aylık Bağlama Oranı (ABO) ile çarpılıyor. Öte yandan bazı durumlarda erken emeklilik imkanı doğuyor. Kadın çalışanlar 3 çocuk için toplamda 6 yıla kadar erken olma imkanına sahipken 20 ay askerlik yapan erkekler tam 2 yıl erken olabilir. Bu sayede emeklilik için gereken yaş aşağı düşüyor ve erken emeklilik mümkün olabiliyor. Peki, yüksek emekli maaşı almak için neler yapılmalıdır? Erken emeklilik için gerekli şartlar nedir? İşte tüm merak edilenler! Yüksek emekli aylığının temeli çalışırken atılıyor. Çalışılan dönem için 3 ayrı hesap yapılıyor. En şanslılar 2000 yılı öncesinde yüksek kazançla daha fazla çalışanlar oluyor. Emekli maaşları hesaplanırken 3 ayrı dönem dikkate alınıyor. Her dönemde kazançlar günümüze güncelleniyor ve Aylık Bağlama Oranı (ABO) ile çarpılıyor. Buna göre; BİRİNCİ DÖNEM: 2000 yılı ve öncesindeki dönemde aylık bağlama oranları yüksek uygulanıyor. Burada kazanca göre yüzde 70'i bulan çarpan kullanılıyor. Gösterge ise 14 binlere kadar çıkıyor. Yani bu dönemde yüksek kazanç bildirip çalışması fazla olanlar için emekli maaşı da yükseliyor. İKİNCİ DÖNEM: 2000-2008 arasında ise aylık bağlama oranları biraz daha düşerken bu kez gösterge sisteminin yerine gelişme hızı devreye giriyor. Yıllık kazanç, büyüme hızı güncellemelerde kullanılıyor. ABO yüzde 60'larda oluyor. ÜÇÜNCÜ DÖNEM: 2008'in 10'uncu ayından sonraki dönemde ise aylık bağlama oranları düşerken maaş güncellemesinde gelişme hızının yüzde 30'u dikkate alınıyor, enflasyon devreye giriyor. ABO ise yüzde 40'larda uygulanıyor. Bu 3 hesaplama toplanarak çalışanın emekli maaşı ortaya çıkarılıyor. NASIL BELİRLENİYOR?
- Prime Esas kazanç
- Çalışılan yıllar
- Prim süresi
AYLIK NASIL ARTIRILIR?
- EMEKLİLİK planı erken yapın.
- MAAŞI belirleyen en önemli etken aldığınız brüt ücret. Gerçek ücretlerin bordroya yansımasını sağlayın.
- EĞER borçlanma yapıyor ya da isteğe bağlı ödüyorsanız ödeyebildiğiniz kadar yüksek miktarlarda ödeyin.
- HEM SSK'lı hem Bağ-Kur'lu iseniz Bağ-Kur primini ödeyin.
- BAĞ-KUR'DAn prim ödemişseniz son 3.5 yıl SSK (4A) ile çalışınız karşılığı emekliliğiniz bu kurum şartlarından olur ve maaşınız artar. 2008 sonrası sigortalı olanların hangi kurumda primi fazlaysa emekliliği oradan oluyor.
- BRÜT maaşı sadece aldığınız ücret belirlemiyor. Size nakit olarak düzenli ödenen tüm ücretler buna ilave ediliyor. Bordronuza bunların da eklenmesini sağlayın.
- EMEKLİ olurken doldurduğunuz formda eş çoçuklarınızla ilgili seçenekleri işaretlemeyi unutmayın. Böylece aylık bağlama oranınız yükselir ve maaşınız artar.











